Koncert Nadzwyczajny z okazji 35-lecia Obrad Okrągłego Stołu i pierwszych wolnych wyborów

Serdecznie zapraszamy na Koncert Nadzwyczajny z okazji 35-lecia Obrad Okrągłego Stołu i pierwszych wolnych wyborów, który odbędzie się we wtorek, 12 listopada 2024 r., o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Filharmonii Pomorskiej przy ul. Ołowianka 1, w Gdańsku.

Koncert symfoniczny organizowany przez Fundację Centrum Solidarności jest związany z potrzebą przypominania historii tego niezwykłego w dziejach świata, bezkrwawego procesu transformacji ustrojowej w Polsce i Europie.

Koncert zostanie poprzedzony 7-minutowym filmem  pt. „Europejskie drogi do Wolności” (produkcja Fundacja Centrum Solidarności, z napisami angielskimi), które nadadzą kontekst historyczny okolicznościowemu wydarzeniu muzycznemu.

Koncert składać się będzie z trzech muzycznych części, odzwierciedlających trzy ważne etapy z historii Polski:

  1. podpisanie Porozumienia miedzy strajkującymi w sierpniu 1980 r. z Lechem Wałęsą na czele a władzą PRL,
  2. wprowadzenie stanu wojennego, który zniszczył nadzieję obywateli na zmiany, złamał ich aktywność społeczną i polityczną, pogrążał kraj wapatii. Zdelegalizował i zdziesiątkował Solidarność,
  3. strajki II połowy lat 80. XX wieku których zwieńczeniem był „Okrągły stół” jako symbol otwarcia nowej drogi do pokojowej rewolucji I wyborów czerwcowych 1989, rozpoczynających nowy etap zarówno historii Polski  i Europy.

Odzwierciedleniem muzycznym tych trzech wydarzeń historycznych będą trzy kompozycje muzyczne, po raz pierwszy wykonywane na terenie Gdańska  –  miasta Wolności i Solidarności. Będą to:

  1. Koncert na klawesyn i orkiestrę Henryka Mikołaja Góreckiego,
  2. III Symfonia na sopran i orkiestrę Elliota Goldenthala,
  3. Symfonia Wolności – warszawskiego kompozytora Jana Sanejki.

Dzieła te ze względu na kontekst oraz inspirację historią i poezją realizują ideę popularyzacji kultury muzycznej skierowanej do szerokiego i zróżnicowanego grona odbiorców. Dwaj kompozytorzy są również twórcami muzyki filmowej, co może być inspirujące dla młodej widowni, a to między innymi jest też naszym celem. Koncert w tym przypadku, oprócz swych walorów muzycznych, stanie się jednocześnie narzędziem edukacyjnym, które ma  na celu zainspirować i zachęcić jego uczestników do głębszego poznania ważnego okresu z historii Polski.

 

Organizator

Fundacja Centrum Solidarności

Fundamentem 24 letniej działalności statutowej  Fundacji Centrum Solidarności jest obszar obejmujący historię Polski lat 1956-1989. Naszymi celami statutowymi są m.in.  dokumentowanie i upowszechnianie wiedzy o Solidarności i jej wpływie na rozwój ruchów demokratycznych na świecie,  działanie na rzecz krzewienia i propagowania postaw humanistycznych, prospołecznych, przedsiębiorczych i patriotycznych. Jesteśmy jednymi z pięciu założycieli Europejskiego Centrum Solidarności. Na swoim koncie mamy, oprócz prowadzenia od 2000 r.  stałej wystawy Drogi do Wolności, która stanowiła zalążek wystawy w ECS,  setki projektów edukacyjnych, konferencji, projektów okolicznościowych a także 350 wystaw na całym świecie. W 2004 r., w momencie oficjalnego wejścia Polski do Unii Europejskiej  prezentowaliśmy w Parku Mini Europa a także na jednym z głównych placów Brukseli wystawę pt. Drogi do Wolności. Przez Solidarność do Europy. Informacja na temat naszych działań statutowych oraz realizowanych projektów edukacyjnych znajduje się na naszej stronie: www.fcs.org.pl

 

Wykonawcy

Orkiestra Akademii Beethovenowskiej

„… Już po pierwszych taktach słychać, że założona w 2003 r. Orkiestra Akademii Beethovenowskiej z Krakowa składa się z najbardziej uzdolnionych młodych talentów muzycznych w Polsce.” Annika Senger/ Online Musik Magazine

Jeden z czołowych polskich zespołów symfonicznych młodego pokolenia. Tworzą go najwybitniejsi studenci i absolwenci europejskich wyższych szkół muzycznych, m.in. Akademii Muzycznej w Krakowie, Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, Hochschule für Musik w Karlsruhe, Royal Music Conservatoire w Brukseli, Conservatoire International de Musique w Paryżu i Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu. Zespół rozpoczął działalność w 2003 r., tuż po sukcesach na 53 festiwalu Jünger Künstler Bayreuth.

W 2005 r., za sprawą Elżbiety Pendereckiej, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej zadebiutowała podczas IX Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, gromadząc wyśmienite recenzje oraz otrzymując wiele zaproszeń do udziału w prestiżowych festiwalach w kraju i za granicą.

Orkiestra nagrała dotychczas dwadzieścia płyt, między innymi dla wytwórni DUX Poland, Centaur Reccords USA, Le Foxx Music oraz Universal Music. Podpisała również kontrakt z renomowaną oficyną wydawniczą EMI London KPM. Z równie wielkim sukcesem jak po partytury muzyki klasycznej, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej sięga po przeboje muzyki rozrywkowej czy filmowej. Na koncie ma nagrania ścieżek dźwiękowych dla takich gigantów jak Warner Bros czy Monolith, współpracę z kompozytorami Hansem Zimmerem, Elliotem Goldenthalem, Michałem Lorencem i Janem A. P. Kaczmarkiem, a także rejestrację niezwykle popularnego albumu „Siedem Pieśni Marii” (Universal Music Polska), który w błyskawicznym tempie zyskał status platynowej płyty, sprzedając się w nakładzie przekraczającym 300.000 egzemplarzy.

W marcu 2018 r. nakładem wytwórni Universal ukazał się album „Waves of My Life” z muzyką emirackiego twórcy Ihaba Darwisha. Koncertowa premiera z udziałem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej i samego kompozytora miała miejsce na słynnym Abu Dhabi Music Festival.  Artystyczną i organizacyjną pieczę nad zespołem pełni od samego początku jej założyciel Marcin Klejdysz. Od listopada 2013 r., na zaproszenie artystów Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, funkcję pierwszego dyrygenta sprawuje maestro Jacek Kaspszyk a od 2019 pierwszym gościnnym dyrygentem jest Jean-Luc Tingaud. Wysoką klasę orkiestry potwierdza również współpraca z największymi autorytetami sztuki dyrygenckiej, kompozytorami i solistami, wśród których znaleźli się Krzysztof Penderecki, Jean-Luc Tingaud, Gabriel Chmura, Michał Dworzyński, Wolfgang Seeliger, Andreas Spering, Łukasz Borowicz, Cristiano Vasquez, Michał Klauza, Piotr Sułkowski, Paweł Przytocki, Steven Isserlis, Kaja Danczowska, Krzysztof Jabłoński, Aleksandra Kurzak, Łukasz Długosz, Gautier Capuçon, Małgorzata Walewska, Aleksander Kobrin, Kolja Blacher, Wibi Soerjadi, Thomas Quasthoff, Konstantin Scherbakov, Ingolf Wunder, Christian Lindberg, Oystein Baadsvik, Kevin Kenner, Bartosz Koziak, So-Ock Kim, Edita Gruberova, Iwona Sobotka, Rafał Bartmiński, a także triumfatorzy i uczestnicy XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie: Charles Richard-Hamelin, Szymon Nehring, Dmitry Shishkin, Krzysztof Książek.

Zespół gościł na słynnych scenach koncertowych Europy i świata, w tym Alte Oper Frankfurt, wiedeńskiej Musikverein, Great Hall of People w Pekinie, Xinhai Concert Hall, Sanat Concert Hall w Stambule, Emirates Palace w Abu Dhabi czy Konzerthaus w Berlinie.

Regularnie występuje na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena Warszawie, Festiwalu Muzyki Polskiej w Moskwie, Last Night of the Proms in Cracow, Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Chopin i jego Europa w Warszawie, a także Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, podczas którego w 2014 r. miał zaszczyt uświetnić spektakularną Międzynarodową Galę 100-lecia Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, Autorów i Wydawców (ASCAP).

Orkiestra daje cykliczne koncerty z Chórem Koncertowym Darmstadt, gdzie od 2011 r. pełni rolę zespołu rezydującego. Przykłada także ogromną wagę do edukacji najmłodszych melomanów. Przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz lokalnych samorządów zrealizowała kilkadziesiąt koncertów w cyklach: Bolek i Lolek symfonicznie, Bajkowe melodie, Ptasie plotki czyli rzecz o muzyce. Na zaproszenie Krakowskiego Biura Festiwalowego orkiestra zainaugurowała otwarcie hali Tauron Areny dla 16 tysięcy najmłodszych widzów w produkcji Pixar in concert. Od 2010 r. realizuje również autorski cykl koncertowy „Jeszcze polska muzyka…” promujący zapomniane skarby muzyki polskiej. W bieżącym roku OAB zrealizował spektakularne nagrania dla studia Marvel oraz Netflix. Na zamówienie orkiestry
„3 Symfonię na sopran i orkiestrę”, skomponował zdobywca Oskara Elliot Goldenthal. Światowa prapremiera odbędzie się w Krakowie 15go grudnia b.r.

Więcej:

www.oab.com.pl

www.facebook.com/BeethovenAcademyOrchestra

www.instagram.com/beethovenacademyorchestra

Monika Stefaniak

dyrygent, teoretyk muzyki, pedagog, menedżer kultury Studiowała pod kierunkiem tak wybitnych postaci jak: Sir Colin Davis, Helmuth Rilling, Peter Eötvös, Leonid Korchmar, Gabriel Chmura oraz główny jej mentor i pedagog prof. Jerzy Salwarowski. Finalistka i laureatka nagrody publiczności Międzynarodowego Konkursu w Kiszyniowie (2011). Brała też udział w konkursach w Londynie, Trento, Taipei, Besancon.

Koncertowała z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Kongresową Orkiestrą Symfoniczną w Sankt Petersburgu, Festiwalową Orkiestrą Kameralną w Katanii, Orkiestrą Filharmoniczną i Operową w Płowdiw, Polską Filharmonią Kameralną, Sinfoniettą Cracovia, Toruńską i Słupską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Opery Bałtyckiej, nadto orkiestrami filharmonicznymi w Częstochowie, Szczecinie i w Kaliszu. Dyrygowała orkiestrami: Sinfonia Varsovia oraz Akademii Beethovenowskiej. Od 2016 r. współpracuje z zespołem muzyki dawnej „Ars Nova“, z którym wystąpiła na prestiżowym Festiwalu „Warszawskie Spotkania Muzyczne“.

Jest doktorem w dziedzinie dyrygentury. W 2008 r. rozpoczęła 8-letnią pracę pedagogiczną
w katedrze Dyrygentury AM w Poznaniu na wydziale kompozycji, dyrygentury, teorii muzyki i rytmiki oraz na wydziałach instrumentalnym i wokalnym.W latach 2008-2015 prowadziła tam zajęcia z dyrygentury symfonicznej. Przez dwa sezony była dyrygentem-asystentem Państwowej Opery Bałtyckiej, prowadząc próby z orkiestrą, chórem, solistami i baletem w premierach Der Rosenkavalier R. Straussa, Rigoletto i La Traviata G.Verdiego, Il Barbiere di Siviglia G. Rossiniego, Mozart i Salieri M. Rimskiego-Korsakowa, La Boheme i Madama Butterfly G. Pucciniego, Giselle Ch. Adama, Dziadek do orzechów P. Czajkowskiego i Straszny dwór St. Moniuszko, prowadząc tam też przedstawienia Wesele Figara W. A. Mozarta oraz Nie taki straszny dwór S. Moniuszko (spektakl edukacyjny).

Stypendystka Ministra Kultury Rządu RP dla wyróżniających się artystów młodego pokolenia „Młoda Polska“. Otrzymała też stypendium rządu włoskiego, biorąc udział w prestiżowym kursie mistrzowskim „Accademia Musicale Chigiana“ w Sienie, prowadzonym przez Maestro Gianluigi Gelmettiego. Brała udział w kursach dyrygenckich: w Moncalvo, we Włoszech (XI Corso di Direzione d’Orchestra, z zespołem muzyki współczesnej Divertimento Ensemble) i dwukrotnie w Szombathely, na Węgrzech w ramach Festiwali Beli Bartoka pod kier. Zoltána Peskó oraz Petera Eötvösa (B. Bartok – Zamek Księcia Sinobrodego). Uczestniczyła też w kursach w Sankt Petersburgu, Częstochowie, Poznaniu, Katowicach i w Krakowie, pracując z Jerzym Salwarowskim, Paul’em Elliot’em Cobbs’em oraz Gabrielem Chmurą oraz w Mistrzowskim Kursie Międzynarodowej Akademii Bachowskiej z Helmuthem Rillingiem w Krakowie oraz w Dreźnie (Niemcy) pod kier. Sir Colina Davis’a.

Jest współautorką książki pt. „Technika dyrygowania w aspekcie różnic stylistycznych” (wyd. AM Poznań, 2015) oraz uczestniczką krajowych i międzynarodowych konferencji naukowych (“Conductor – educator. Based on Henryk Czyż’s television series “Nie taki diabeł straszny”, “The devil’s not so black” – Oxford Conducting Institute, Conducting Studies Conference 24-26.06.2016; “Bohdan Wodiczko – dyrygent współczesności”, UMFC Warszawa 10.12.2016).

Jan Sanejko

kompozytor, pianista i orkiestrator; ur. w 1984 r. w Warszawie; absolwent studiów kompozytorskich w klasach prof. Zygmunta Krauzego oraz prof. Edwarda Sielickiego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Zdobywca takich nagród jak: Nagroda Konkursu Kompozytorskiego im. Zygmunta Mycielskiego; druga nagroda na Pierwszym Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Toruń 2013; Grand Prix i tytułu Young Talent Award 2014 na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim podczas Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie czy pierwsza nagroda Konkursu Kompozytorskiego w Kaliszu w 2015 r.

Elliot Goldenthal

jest twórcą ścieżek dźwiękowych do filmów, spektakli teatralnych i baletowych, a także muzyki orkiestrowej i operowej. Laureat Oscara i Złotego Globu za muzykę do filmu Frida w reżyserii Julie Taymor, nominowany do Oscara także za Burn it

Blue w kategorii najlepszej piosenki oryginalnej oraz za muzykę do filmów Wywiad z wampirem i Michael Collins w reżyserii Neila Jordana. Autor ponad trzydziestu ścieżek dźwiękowych, w tym do filmów Wrogowie publiczni i Gorączka Michaela Manna, Chłopak rzeźnika Neila Jordana (nagroda Los Angeles Film Critics Award), Batman Forever Joela Schumachera, Narkotykowy kowboj Gusa van Santa oraz Burza, Across The Universe i Tytus Andronikus Julie Taymor. Nominowany dwukrotnie do Złotego Globu i trzykrotnie do Nagród Grammy, wyróżniony przez New York Foundation for the Arts, laureat nagrody ASCAP Founders Award. Autor muzyki do Snu nocy letniej według Williama Shakespeara w nowojorskim Theatre for a New Audience – spektaklu czterokrotnie nominowanego do nagród Drama Desk, w tym raz w kategorii „wybitna muzyka teatralna”. Jego Symfonia gis-moll otrzymała nagrodę Reger Award przyznawaną przez „The Orange Country Register” w kategorii Najlepsza Symfonia Współczesna. Dwuaktowa opera Grendel (reż. Julie Taymor), za

którą otrzymał nominację do Nagrody Pulitzera (2006), wystawiona została premierowo w Los Angeles Opera, a także podczas festiwalu Lincoln Center w Nowym Jorku.

Elliot Goldenthal jest kompozytorem oprawy muzycznej do wielu spektakli teatralnych, w tym do Juan Darién: A Carnival Mass (pięć nominacji do Nagród Tony w tym za najlepszy musical i najlepszą oryginalną kompozycję, offbroadwayowska nagroda Obie oraz cztery nominacje do Drama Desk) i Grounded dla nowojorskiego Public Theater. W 2017 r. stworzył ścieżkę dźwiękową do Naszych nocy Ritesha Batry (prod. Netflix). Jesienią tego samego roku miała miejsce premiera

koncertu na trąbkę, który napisał specjalnie dla norweskiej trębaczki Tine Thing Helseth.

Orchestra Manager Marcin Klejdysz

manager z wyższym wykształceniem muzycznym. Ukończył studia muzyczne oraz podyplomowe „Zarządzanie Kulturą w Wymiarze Europejskim” w Krakowskiej Akademii Muzycznej. W 2003 r. powołał do życia Orkiestrę Kameralną , którą przekształcił w zespół symfoniczny działający od 2005 r. pod nazwą Orkiestra Akademii Beethovenowskiej. Jako jej manager jest twórcą wielu autorskich pomysłów takich jak „Nowe Drogi Klasyki”, „Akademia Pana Beethovena”, „Jeszcze Polska Muzyka”, „B9”, „Comarch Young Euro Experience 2010” oraz producentem i współproducentem wielu wydarzeń kulturalnych w kraju i za granicą. Od 2009 r. prowadzi własna działalność gospodarczą pod nazwą Orchestra Manager MK, ukierunkowaną wyłącznie na wspieranie rozwoju Orkiestry Akademii Beethovenowskiej poprzez promowanie i prezentowanie zespołu w najważniejszych ośrodkach europejskich (Musikverein Wiedeń, Concertgebouw Amsterdam,Gasteig Monachium, Alte Oper Frankfurt czy Berliński Konzerthaus).

Od 2006 r. prowadzi systematyczne działania,mające na celu zawiązanie nowoczesnej instytucji kultury w formie Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, opartej o modelbrytyjski, który na piedestale stawia jakość oraz człowieka jako cel inwestycji. Marcin Klejdysz ze względu na swoje doświadczenie posiada bogate otoczenie producenckie i biznesowe. Do współpracy udało mu się przekonać najbogatszych Europejczyków takich jak Prof. Janusz Filipiak, Janusz Bielecki, Alain Tingaud, Fons van Pull. Jego nowatorskie pomysły wspierania polskiej kultury są analizowane między innymi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Kanadzie, USA, Norwegii, Holandii, Argentynie, Chinach, Francji i Niemczech. Ponadto jest konsultantem Fundacji Bielecki Art., Monferlandcuultur Fonds, Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena i innych.

Gromadzi wokół siebie wykształconych specjalistów w dziedzinie kultury, marketingu, fundraisingu, oraz nowoczesnego zarządzania. Kilkukrotnie nominowany do nagród Osobowość Roku w sektorze zarządzania kulturą. Zauważalną cechą działalności producenckiej Marcina Klejdysza jest budowanie partnerstw i relacji ponad-konkurencyjnych dla osiągnięcia wspólnegodobra oraz realnego szerzenia faktycznego celu rozwoju kultury wysokiej.

Bilety dostępne są na bilety24.pl. Można je również nabyć na miejscu – na godzinę przed koncertem.

Nie przegap tego wyjątkowego wydarzenia, które przypomni o ważnych momentach w historii Polski!

Fundacja Centrum Solidarności 2023. Wszystkie prawa zastrzeżone.