Projekt zaPLeCZe

Instruktorzy

Poznajcie instruktorów i instruktorki projektu zaPLeCZe


Instruktorzy z Polski:

  • Bartosz Cybowski
  • Lena Majewska
  • Jakub Roszkowski
  • Wojciech Tremiszewski
  • Patryk Zakrocki
  • Katarzyna Zawistowska

Instruktorzy z Czech:

  • Pavel Bednar
  • Martin Vasquez

Bartosz Cybowski

Jest reżyserem światła i aranżerem przestrzeni teatralnej. Działa niezależnie współpracując z wieloma twórcami trójmiejskiej sceny teatru tańca, m.in. „Sopocki Teatr Tańca” , „Teatr Fizyczny Iwony Gilarskiej”, „Kino Variatino” Anny Haracz. Brał udział  w wielu festiwalach teatralnych i tanecznych w Europie, Ameryce Południowej i Azji m.in. Tanz Art Festival Goerlitz (Niemcy), Festival Le Printemps des Poetes w Luksemburgu, Europaische Tanzplattform we Frankfurcie (Niemcy), Euro-Scene Festiwal Leipzg (Niemcy), Centro Cultural MOCA Buenos Aires (Argentyna).
Jest realizatorem świateł wielu niezależnie działających choreografów w Polsce i poza jej granicami, m.in. Takako Matsudo, Roberto Olivan, Anna Piotrowska, Dorota Łęcka, Lena Majewska.
Jego pasją jest też fotografia, której to poświęca czas w wolnych chwilach.

Lena Majewska

Jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Uczy tańca, śpiewu i aktorstwa. Tworzy projekty łączące taniec, teatr, muzykę oraz architekturę. Wraz z performatywną grupą PLAJ z Gdańska reprezentowała Polskę na Biennale Młodych Artystów z Europy i Krajów Śródziemnomorskich we Włoszech oraz na Wystawie Polskiej Sztuki Współczesnej „Grannar – Sąsiedzi” w Karlskronie w Szwecji. Była stażystką w pracowni filmowej prof. Maurice Huvelin w Institute d’Art Visuelles w Orleanie we Francji, gdzie w ramach stażu zrealizowała międzynarodowy projekt z tancerzami Josefa Nadj’a.
Jest autorką trwającego ponad cztery lata interdyscyplinarnego projektu teatralnego „Parallel” w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Teatrem zajmuje się od 15 lat.

Jakub Roszkowski

Jest absolwentem Wydziału Reżyserii Dramatu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie oraz stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Dramaturg, reżyser, autor adaptacji, tłumaczeń i opracowań scenicznych tekstów. Od 2007 roku pracuje jako dramaturg w Państwowym Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, gdzie współtworzył takie spektakle jak Blaszany bębenek, Słodki ptak młodości, Zwodnica czy Zmierzch bogów. Jego dramat Morze otwarte dostał się do finału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej w 2009 roku i został wystawiony na deskach Teatru Współczesnego w Szczecinie.

Wojciech Tremiszewski

Aktor i reżyser teatralny Teatru Wybrzeżak oraz Grupy Muflasz. Aktor Kabaretu Limo. Założyciel oraz aktor teatru improwizacji W Gorącej Wodzie Kompani.
Również meloman, filmoman, pizzofil, kotofil.
Takoż człowiek przyjemny, wysoki oraz honorowy.

Patryk Zakrocki

Jest improwizatorem, kompozytorem i artystą dźwiękowym. Sam uczył się muzyki i gry na różnych instrumentach. Pobierał również lekcje kompozycji u prof. Bogusława Schaeffera i muzyki orientalnej u Marii Pomianowskiej. Zajmuje się muzyką kameralną, elektroakustyczną i szeroko pojętym słuchowiskiem. Jest skrzypkiem, projektantem dźwięku, autorem muzyki teatralnej, filmowej i bajkowej. Opublikował w Polsce i za granicą 10 albumów płytowych, jest autorem muzyki do spektakli, filmów dokumentalnych, krótkometrażowych i niemych. Swoje utwory wielokanałowe wystawiał również m.in. w galerii Zachęta, C.S.W. w Toruniu i Zamku Ujazdowskim.
Obecnie gra w duecie Sza/Za na skrzypcach, altówce i elektrycznej mbirze, zmienia melodyjki w starych pozytywkach oraz prowadzi Zakład Produkcji Dźwięku.
www.zaklad.org

Katarzyna Zawistowska

Ukończyła architekturę wnętrz, scenografię i podyplomowe studia „architektura+dialog” na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Tam również od 2003 roku pracuje na stanowisku asystentki w Pracowni Scenografii. W 2007 brała udział w XI edycji Quadriennale Scenografii w Pradze. Od 2008 roku jest konsultantką artystyczną Międzynarodowego Festiwalu Zdarzenia im. Józefa Szajny w Tczewie. W 2008 odbyła rezydencję artystyczną na zaproszenie Hooyong Performing Arts Centre w Korei Południowej.
Ma na swoim koncie realizacje scenograficzne i kostiumowe m.in. we współpracy z reżyserami Grzegorzem Wiśniewskim, Eweliną Pietrowiak, Iwoną Kempą czy choreografem Wojciechem Misiuro.

Pavel Bednar

Ukończył Akademię Sztuk Performatywnych w Pradze ze stopniem magistra w zakresie Edukacji Teatralnej. Jest byłym członkiem pionierskiego projektu The Bear Educational Theatre, wykorzystującego teatr jako narzędzie do nauki języka w szkołach.
Podczas swojego długiego pobytu w Wielkiej Brytanii brał udział w Kursie Sztuk Performatywnych w Stroud, gdzie pracował z rozmaitymi osobami zaangażowanymi w kreatywne wykorzystywanie mowy i teatru, tworząc niezwykłe sztuki teatralne osadzone w lokalnych społecznościach.
Jego własne doświadczenia teatralne sięgają od teatru lalek do Commedia dell’Arte. Maski i postacie tradycyjnej Commedia dell’Arte zainspirowały go do bliższego przyjrzenia się maskom jako narzędziom służącym samopoznaniu i rozwojowi osobistemu. Był również zaangażowany w prace Studia Masek („The Mask Studio”) Mike’a Chase’a, badając fenomen masek zarówno z punktu widzenia ich twórcy, jak i aktora.

Martin Vasquez

Improwizuje w Pradze od 1998 r. Były członek Czeskiej Ligii Improwizacji (Czech Improvisation league), obecnie występuje z najsłynniejszą grupą improwizacji teatralnych PRALINY oraz we własnym autorskim przedstawieniu „Improshow Austria”. Znany z różnorodności odgrywanych postaci, nieprzewidywalny, jeżeli chodzi o to, co może zaraz zrobić lub kim się stać.

Jak uczę: umiejętność improwizacji przynosi wiele korzyści wszystkim grupom wiekowym. Przyczynia się między innymi do zwiększenia pewności siebie, poprawy umiejętności przemawiania publicznego, zwiększa umiejętność słuchania i obserwowania, wyostrza zdolność kreatywnego myślenia, poprawia zdolności decyzyjne i umiejętność budowania zespołu.

Nauczcie się wychodzić poza scenariusz i zanurzcie się w sztuce improwizacji. Podczas warsztatów nauczycie się, jak na bieżąco tworzyć dialogi, jak grać spontanicznie, myśleć szybko podczas przesłuchania, a przede wszystkim, jak dobrze się bawić.